مدیرعامل کیست؟
مدیرعامل شرکت یکی از سمت های شغلی شرکت است که جایگاه بسیار بالایی دارد و به عنوان مدیر اجرایی معرفی می کردد تا برای رسیدن شرکت به اهداف والای آن و توسعه شرکت انجام وظیفه کند و در صورت عدم صلاحیت مدیرعامل، شرکت دچار نزول و پیامد های جبران ناپذیر می گردد.
مدیرعامل شرکت مسئولیت تمام شرکت را به عهده دارد و برای تمام یا بخش عمده ای از شرکت تصمیم گیری می کند.
زمانیکه طبق ماده 124 قانون تجارت مدیرعامل با تصویب سه چهارم آراء حاضرین سمت رئیس هیات مدیره را نیز داشته باشدتمام نظارت و مسئولیت بخش های مختلف شرکت به عهده او خواهد بود لکن با توجه به اساسنامه شرکت می توان مسئولیت های وی را محدود کرد.
وقتی مدیرعامل شرکت انتخاب شد یک قرارداد استخدام با وی منعقد می شود که اطلاعات هویتی وی و حدود اختیاراتش در آن قرارداد قید می شود که لزومی به تسلیم آن به مرجع ثبت وجود ندارد زیرا در اساسنامه شرکت و صورتجلسات و سایر اوراق مشخصات و حدود اختیارات او مشخص شده است.
مفاهیم بنیادی مدیریت:
مدیریت را می توان یک فرآیند دانست. از مفاهیم نهفته در مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است. مدیریت موثر عبارت از گرفتن تصمیمات مناسب و در نهایت دستیابی به نتایج مطلوب است. مدیریت بر فعالیت های هدفمند بسیار متمرکز است. مدیریت همچنین عملی است که به صورت آگاهانه و مستمر انجام میشود و به یک سازمان شکل می دهد. متون جدید عمده وظایف مدیران را برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری، استخدام کردن نیروها در چهت رشد منافع و کنترل میدانند.
وظایف مدیرعامل شرکت چیست؟
همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، اختیارات مدیرعامل می تواند محدود یا گسترده گردد که این بر اساس نیاز شرکت و توافق مجمع و هیات مدیره صورت می گیرد اما مهمترین وظایف مدیرعامل به شرح ذیل می باشد:
- ثبت و حفظ اسناد و اموال شرکت
- راهنمایی و مشاوره به اعضا هیات مدیره
- اجرای مصوبات هیات مدیره
- رسیدگی، ثبت و نگهداری اموال شرکت
- استخدام پرسنل متخصص و نظارت بر آنها
- تقویت منابع انسانی
- یافتن فرصت های شغلی
- تشویق، تنبیه و اخراج پرسنل در صورت لزوم
- نظارت بر حسن انجام قرارداد ها با اشخاص ثالث
- رهبری شرکت برای نیل به اهداف آن
- شناسایی مشکلات و فرصتهای شرکت
- فراهم کردن وسایل برای گردش شرکت و توسعه و رشد پرسنل
- نظارت بر اجرای اساسنامه شرکت